Bez stopy

Autorka Lone Theilsová je dánskeho pôvodu, vyše 20 rokov pracovala ako londýnska korešpondetka dánskych novín Politiken. Písala o vojnovom konflikte v Kosove a Severnom Írsku. Až do roku 2016 žila v Londýne, potom sa rozhodla presťahovať naspäť do Dánska, kde sa venuje najmä literatúre. Kniha s názvom Bez stopy je autorkinou literárnou prvotinou, v ktorej sa opiera o skutočné udalosti. V rodnom Dánsku sa kniha s desiatimi tisíckami predaných výtlačkov dostala na vrchol rebríčka popularity. Zaujímavosťou je, že sa autorka vo svojom voľnom čase venuje kickboxu, čo pretavila aj do svojej hlavnej protagonistky Nory. Otázkou ostáva, kto vystupuje pod pseudonymom Andreas, ako autorkina osudová láska.
Táto kniha vo mne vzbudila zmiešané pocity. Nebola ani dobrá, ani zlá. Prvá časť knihy bola ako slabý odvar ženského románu, kde hlavná hrdinka, novinárka Nora Sandová, neustále riešila svoj vzťah k mužovi Andreasovi, svojej láske z mladosti. Chcela ho a zároveň ho odmietala, také detinské. A niektoré scény si naozaj mohla autorka odpusiť, ak chcela svoju knihu titulovať detetívnym príbehom. Nebyť mojej mojej lásky ku knihám a zásade, dať každej jednej šancu na záchranu, a to dočítaním všetkých strán až do konca (snáď sa príbeh rozvinie do príjemne čitateľnej podoby), prestala by som čítať už v prvej polovici.
Autorka pri tvorbe svojej prvotiny čerpala z vlastných skúseností a inšpirovala sa skutočnými udalosťami. Je to cítiť. Keď vezmeme do úvahy, že autorka bola londýnskou korešpondentkou dánskych novín a žila v Londýne, svoju hlavnú protagonistku zasadila do tej istej pozície.
Jej hlavnou hrdinkou sa stala novinárka, píšuca pre dánsky časopis, žijúca v Londýne, často navštevujúca rodné Dánsko. Priznám sa, bolo to pre mňa mätúce, že sa dej odohráva striedavo v oboch krajinách, aj keď boli udalosti prepojené. Zvláštna zhoda okolností v oboch krajinách na mňa pôsobila rušivo. Aj samotná protagonistka vyznievala miestami ako napodobenina hrdiniek z ľúbostných románov. Autorka spojila prvky, ktoré k sebe nepasovali. Hľadanie pravej lásky, na ktorej pozadí sa vyšetruje zmiznutie dvoch dánskych dievčat.
Pripúšťam, opisovať osobný život hlavného protagonistu je veľmi dôležité, aby sa čitateľ dokázal s postavou zžiť. V tomto prípade sa však autorka príliš zaoberala ľúbostným životom hlavnej hrdinky Nory Sandovej. Ako som spomínala vyššie - takmer ma to odradilo od čítania.
Stratené body autorka dohnala v druhej časti knihy, keď som sa prepracovala k zápletke a odhaleniu istých udalostí. Dieliky do seba zapadli a zrazu začal dávať celý zločin zmysel. Tu sa to všetko neskončilo, práve naopak, všetko to napätie ešte len začalo. Nora sa dostala do životu ohrozujúcej situácie. Šialený maniak prahnúci po jej krku, strach zo smrti. Konečne niečo zaujímavé pre môjho detektívneho ducha
Je evidentné, že autorka s písaním kníh ešte len začína. Badať v jej príbehu určité okopírované vzorce, ktoré, si nie som celkom istá, či zožnú žiadaný úspech. Hlavná protagonistka je tvrdohlavá novinárka, vyšetrujúca na vlastnú päsť - na knižnom trhu žiadna novinka a bez veľkých okolkov tvrdím, že mnohokrát bola postava novinárky spracovaná kvalitnejšie. Sériový vrah, zatvorený na doživotie, s kopirovaním jeho zločinov - tiež veľmi obľúbená téma u autorov. Nechcem vyznieť negatívne, každý sa na začiatku učíme, autorka má preto pred sebou ešte veľa práce. Ja som prečítala mnoho thrillerov a detektívnych príbehov a som preto náročnejší čitateľ. Čo mňa odrádzalo a iritovalo, inému sa môže zapáčiť. Pre niekoho bude tento príbeh možno spojením osudovej lásky medzi dvoma tvrdohlavými ľuďmi, s kriminálnym pozadím zmiznutia dievčat, ktoré sa nikdy nenašli, o ktorých rodičia nemajú žiadne správy a radi by po toľkých rokoch dospeli k poznaniu, čo sa s ich deťmi stalo. Norina úchylka zbierať starožitnosti ju privedie ku starému kufru, ktorý odhalí skryté tajomstvo. A to je iba začiatok.
No nehnevajte sa na mňa, ale ten cukríkový záver?! To si mohla autorka odpustiť! Mne sa proste táto romanca, ktorá sa veľmi predierala do popredia počas celého čítania, vôbec nepozdávala. Keby som o také čítanie javila záujem, zájdem v kníhkupectve do sekcie so ženskou literatúrou.
Za ňou sa ozval hlas: "Už si skončila?"
"Nieee. Musím ešte niečo skontrolovať. Musím sa starať aj o svoju prácu."
"Máš odvahu prísť sem ku mne a povedať mi to znovu?" opýtal sa Andreas a odkryl časť svojej periny.
Odvahu mala. Len si zrazu celkom presne nepamätala, čo mu má vlastne povedať. A prečo.
Ospravedlňujem sa, že som istým spôsobom poodhalila záver, nemohla som si to odpustiť Ale ako to už býva v rozprávkach o princoch a princeznách - na konci zazvoní zvonec a rozprávke je, s happy endom, koniec. Tak viete, ako skončí vzťah Nory a Andreasa - v posteli
Ak máte záujem o ľúbostný príbeh, kde dvaja ani vlastne nevedia po čom presne túžia, obchádzajú sa ako dva nervózne levy, nepovedia jasne svoje pocity a myšlienky... Och, a to Norino okolkovanie, ako je nad vecou a jej vlastné city sa jej netýkajú... Nehovoriac o detinskom správaní...
Nemusíte sa ani obávať tej časti, kde sa odohrávali scény ako z akčného filmu, nič nechutné, ja som to vnímala ako oživenie takmer štyristo stranovej knihy. Knihu hodnotím ako soft detektívku. Protagonistka sa skutočne počas deja snaží pátraním odhaliť páchateľa. Vystupuje tam policajná zložka, vrah, uskutočnil sa zločin, zahmlené temné pozadie minulosti, napätie. Moje očakávania to nesplnilo, nakoľko som si akosi zvykla staviť najvyššiu kartu na severských autorov. V tomto prípade sa mi potvrdilo, že severskí autori sa nemusia rovnať úspechu. Podobne to bolo aj pri autoroch vystupujúcich pod pseudonymom Erik Axl Sund a ich titule Sklenené telá - bola som veľmi sklamaná spracovaním príbehu.
Veď posúďte sami, možno sa tiež radi riadite pravidlom, že si radi urobíte vlastný obraz o knihe. Neodporúčam túto knihu, ale, náročným čitateľom. Budete sklamaní. A už vôbec nie mužom - teda pokiaľ vás nezaujímajú ľúbostné romány
Aby som teda nebola nespravodlivá, napíšem aj úryvok z tej zaujímavejšej časti
Donútila sa ležať bez pohybu. Čakala na ten správny okamih. Napla svaly a odrazu sa všetko udialo veľmi rýchlo. Dotyčná sa práve skláňala dole, keď Nora vykopla, vtom však pocítila ostré bodnutie na mieste medzi krkom a plecom, a potom už bolo všetko znovu čierne.

Recenzovala: Martina Kušnieriková