Bellman and Black

Si temná a nechcená. Osamotená a odsudzovaná. Nikto ťa nevíta a nikto ťa nechce. Kde ty prichádzaš, iní odchádzajú a kde si ty splníš povinnosť, iní už nemôžu. Vedieš naozaj pozoruhodný ,život´. Poviem ti pravdu, nezávidím ti, milá Smrť.

Pri čítaní príbehu Williama Bellmana prídete o všetok svoj čas. Kniha vás pohltí rovnako, ako Bellmana pohltila smrť. Čas nebude udávať smer a vy si ani neuvedomíte a budete na konci príbehu. Vtiahne vás zvláštnosťou svojej temnoty a zúfalstva Willovho života.

Smrť vraj vôbec nie je smutná. Smutné je skôr to, že veľa z nás nežije vtedy, kedy by malo. Škoda, že nebolo človeka, ktorý by o tom poučil Williama Bellmana, hlavného hrdinu tejto skvelej knihy. Minulosťou prenasledovaný a smrťou potrestaný. Jeho vlastná smrť by mu mohla byť vykúpením. Ale pán Black - smrť si pre neho prichystal čosi iné. Čosi oveľa horšie. William musí platiť obrovskú daň tomu, ktorému sa upísal a ktorý mi zaručil všetko, na čo si len pomyslel. A vlastne aj nepomyslel.

William Bellman je veľmi nadaný obchodník, ktorému sa darí vo všetkom, čoho sa chytí. Preberie vedenie textilky, má skvelú manželku a štyri krásne deti. Toto všetko sa mu však zdá málo a neustále sa ženie za väčším a väčším úspechom. Ten si však vyžiada svoju dať. Keď si už William myslí, že padol na dno, uzavrie istú dohodu s pánom Blackom a na znak spečatenia si otvorí obchod, ktorého srdcom je smrť. Začne podnikať s tovarom vhodným pre pohreby. Veď predsa, smrť je najväčšou istotou, ktorú máme. Čo však táto dohoda Bellmana a Blacka prinesie do jeho života?

Mysterióznosť s nádychom tajomna a smútku, napätie a myšlienky, ktorým dýcha na krk smrť. Súlad tohto všetkého nájdete v románe Bellman and Black. Spojenie schopného obchodníka a ešte schopnejšieho vyjednávača? Každopádne výsledok talentovanej autorky. Román Diane Setterfieldovej v sebe ukrýva akúsi záhadnú emóciu. Povedala by som, že od začiatku v knihe cítite prítomnosť Blacka, prítomnosť niečoho smutného. Akoby vám samotná autorka dávala prísľub súženia a ľútosti nad niekým iným.

Každý z nás je predsa vždy radšej ten druhý, ktorý môže utešovať a nie ten, ktorého utešovať treba. Kniha vás láka mať ju neustále poruke, aby ste sa v každej chvíli do nej mohli začítať a ešte čosi si vziať zo života tohto úspešného, ale pritom tak strápeného človeka. Človeka upísaného smrti.

„A teraz veľký nádych, pomyslel si, a umierajúci zalapal po vzduchu. Teraz sa začnú kŕče, a kŕče prišli. Smrť si ho tak vytrénovala, že mohol kontrolovať jej prácu. Bol ako dirigent, naspamäť ovládal každú vetu skladby, každú zmenu rytmu, každý akord, každú kadenciu.“

Existuje nespočetné množstvo polemík, čo sa asi s človekom deje pred smrťou. Na čo myslí, čo cíti. Človek premýšľa nad tým, čo zažil, čo premeškal a čo mohol spraviť inak. Život Williama Bellmana sa napĺňal všetkým, po čom túžil. Ak aj niečo stratil, vedel sa s tým vyrovnať s ľahkosťou pierka. Aj u neho však nastal zlom, kedy ho ľahkosť opustila a prázdnotu svojho života si uvedomil naplno.

„Všetky príbehy sa raz skončia. Aj tento. I ten váš raz dospeje k záveru.“ Pamätajte na to.

Recenzoval: Viktória Maxinová