Ava Dellairová - Listy do neba

Lauren dostala na hodine angličtiny zvláštnu domácu úlohu. Napísať list niekomu, kto už nežije. Vyberie si Kurta Cobaina, lídra skupiny Nirvana, ktorý bol idolom jej mŕtvej sestry May. A píše ďalší a ďalší, a ďalší. Jim Morrison, Amy Winehouse, Janis Joplin, Amelia Earhart a ďalšie osobnosti, ktoré medzi nami už nie sú. Ani jeden z týchto listov však učiteľke neodovzdá. Týmto osobnostiam, ktoré preslávili na rôznych poliach sa spovedá a rozpráváva, čo sa stalo v jej rodine a zážitky zo strednej školy. Píše o prvej láske, nových priateľoch, o strednej škole a všetko, čo sa jej prihodí. Na záver sa týmto ľuďom zverí so svojím najväčším trápením, aké sa jej prihodilo. Prečítajte si príbeh Lauren, ktorá sa snaží vyriešiť problémy, do ktorých spadla a nájsť zmysel života.

Listoch do neba som počúvala už dlhšie. Často som na túto knihu narazila na Goodreads, pretože ju mnohí moji priatelia čítali. Názory však boli rozpoltené, niekomu sa páčila, niekto ju neznáša a často ju považovali za priemer. Ja som ju chcela vyskúšať, aj napriek názorom, ktoré som počula. Veľmi ma zaujalo to, že hlavná postava posielala listy známym zosnulým osobnostiam. Veľkú časť knihy som prečítala vo vlaku, tak som dala asi 80 úvodných strán. Potom som prečítala dve-tri kapitoly na intráku, kde nemám veľa času na čítanie. Potom som opäť čítala vo vlaku a dorazila som to doma, za jednu noc. Takže mi to trošku trvalo, čo nebolo veľmi ideálne, lebo najprv som bola nadšená, potom znudená, medzitým zmätená a na záver aj trochu šokovaná. Príbeh Lauren bol zaujímavý, jej posledné životné udalosti a príchod na strednú školu ma bavili. Celkovo aj jej chaotické rodinné zázemie bolo fajn, no občas mi to spracovanie a štýl autorky vadili. Pripadalo mi to ako jeden veľký chaos, ktorý mal svetlé miesta.

Postavy boli zvláštne, najprv sa mi páčili, potom mi liezli na nervy, následne sa to zlepšilo atď. Lauren mi bolo ľúto, hlavne kvôli tomu, čo sa jej vstalo. Celkovo som jej smútok pochopila až na konci. Ľutovala som ju, to áno, ale vedela mi neskutočne liezť na nervy. Niekedy mi prišlo, že sa len pretvaruje, aby ju prijali kamaráti a nie je verná sama sebe. Natalie a Hannah boli celkom zaujímavé, boli divoké a užívali si život. Páčili sa mi, boli dobre opísané, ale kým sa tie dve rozhodli vyjsť s pravdou von a priznať sa, aké v skutočnosti sú, tak im teda trvalo. Sky, oh ten sa mi páčil, ale občas ma tiež vytočil. Bol veľmi tajomný a kým sa ako tak vyjadril, prišlo x strán, čo sa mi nepozádávalo. Postavy sami spočiatku páčili, no ako dej postúpil, viaceré mi začali vadiť a prišlo mi, že autorka ich dobre nevyjadrila.

Keď som sa rozhodla prečítať túto knihu, dúfala som, že sa mi bude páčiť. No nebola som z nej až taká nadšená. Bolo mi to ľúto, keďže som od nej čakala celkom dosť. Fascinovalo ma, že to bolo napísané formou listov. A to listy slávnym, ktorí sú mŕtvi. Mnohí z nich sú členovia Klubu 27, čo je pre mňa veľmi zaujímavá téma. Dosť ma to fascinuje a páčilo sa mi, že autorka využila tieto osobnosti. Čo mi vadilo na tejto knihe bol také nemastné-neslané miesta, ktoré ma nebavili. Postavy mi liezli na nervy, čo ma iritovalo, niektoré boli občas doslova tupé. Takže táto kniha bola slabá, taký šedý YA priemier, čo ma dosť sklamalo. Ale ak chcete, prečítajte si knihu plnú listov, ktoré vám odhalia život jednej tínedžerky.

Recenzovala: Kristína Poloncová