Aj s láskou treba počítať... (J. Moyesová - Jeden plus jeden)

Jojo Moyesová je britská autorka, ktorá žne jeden úspech za druhým. V slovenskom preklade jej vyšlo už päť kníh, no ja som sa s jej tvorbou zoznámil až teraz. Vychádza v edícii Svetový bestseller, čo naznačuje, že romantika v jej podaní sa nebude vyznačovať obohratými klišé. A naozaj. Moyesovej román by som nezaradil do klasickej červenej knižnice. Okrem motívu lásky sa tu totiž riešia skutočné "ľudské" problémy, ktoré nezmiznú len preto, že hrdinovia sa do seba zamilujú. Sociálne rozdiely, šikanovanie, zneužitie informácií, snaha zabezpečiť budúcnosť detí - všetko vytvára dojemný príbeh o odlišných postavách, ktoré sa napokon ukážu ako dieliky jednej skladačky. Jeden plus jeden nemá vždy rovnaký výsledok. Matematická súvislosť nie je v názve náhodou. Práve naopak, tvorí podstatnú časť deja.

http://files.marek-zakopcan.webnode.sk/200001058-a4efca6e02/701417.jpg"Ťahala vysávač po chodbe a zvraštila tvár, keď jej vrazil do píšťaly. Zaklopala na dvere, aby sa spýtala, či si pán Nicholls želá, aby mu upratala pracovňu. Spamätala sa neskoro - dvere už boli napoly otvorené. Jess sa začala ospravedlňovať, ale ten muž na ňu len pozrel a zdvihol ruku, akoby bola pes a dával jej pokyn - zostaň -, potom sa naklonil a zabuchol jej dvere pred nosom. Jess len nehybne stála, až brnela od hanby."

Jess má dve práce, aby ako-tak udržala nad vodou svoju rodinu a domácnosť. Cez deň pracuje ako upratovačka a počas večerov ako čašníčka v krčme. Na oboch pôsobiskách paradoxne stretne Eda Nichollsa. Vníma ako ho arogantného boháča, ktorý ju považuje za menejcennú. Napriek tomu ho odvedie domov, keď toho sám nie je po náročnom ťahu schopný. Až potom si všimne, že mu v taxíku vypadla rolka bankoviek. A ona práve zúfalo potrebuje peniaze, aby mohla s dcérkou Tanzie vycestovať do Škótska. Tanzie je matematický génius a výhra v súťaži by jej pomohla zaplatiť školné na prestížnej škole. Osud to zariadi tak, že je to napokon Ed, kto celú rodinu (zahŕňajúcu aj doráňaného tínedžera Nickyho a slintajúceho psa Normana) vezie za hranice. Počas niekoľkých dní sa nielenže odhaľujú problémy na oboch stranách, ale zároveň dochádza k nevyhnutnému zbližovaniu. Ed sa potýka s obvinením z úniku dôverných informácií. Hrozí mu strata vlastnej firmy i dlhoročné väzenie. Jess a jej pohľad na svet mu pomáha vidieť veci v inom svetle. A mení sa aj jeho pohľad na ňu samotnú. Vidí ju ako príťažlivú ženu, ktorá sa nebojí žiadnej prekážky a podporuje svojich blízkych, ako len vie. Čo však potom, keď sa dostanú do Škótska? Rozídu sa ich cesty? Jeden zážitok predsa ešte neznamená, že odteraz bude všetko inak...

"Pán Nicholls akoby sa celý uvoľnil. Oprel sa, vystrel dlhé nohy pod stolom. Už chvíľu mal jednu nohu opretú o jej nohu. Prebleslo jej hlavou, že by si ju mala odtiahnuť, ale neurobila to a teraz to nemohla urobiť, aby to nevyzeralo, akoby tým niečo naznačovala. Cítila ju na svojej holej nohe, vyslovene ju elektrizovala. A celkom sa jej to páčilo. Pretože medzi mäsovým koláčom a poslednou rundou sa čosi stalo, a nebolo to len preto, lebo si vypila. Chcela, aby sa pán Nicholls nehneval a nemal pocit beznádeje. Chcela vidieť jeho ospalý úsmev, aby mu vymazal z tváre všetok potláčaný hnev."

Jojo Moyesová ma príjemne prekvapila. V ére kadejakých erotických rádobyrománov som sa dočkal príjemného, uvoľneného príbehu so skvelými postavami a myšlienkou. Každý z ústredných hrdinov je iný a má svoje starosti - Jess a Ed sú v tomto smere najvýraznejší, ale ani mladšia generácia nezaostáva - Nicky je šikanovaní rovesníkmi pre svoju inakosť a Tanzie je tiež svojím spôsobom outsider - svet vníma v rovine čísel. Jeden plus jeden, ak všetko dobre pôjde, sa nakoniec môže rovnať aj štyrom. Romantika, láskavý humor, reálne vzťahy. Román ma navnadil aj na ďalšie autorkine knihy. Ako sa zdá, jej domáci úspech sa zopakoval aj u nás. A právom.