bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







NIKE. Značka, ktorá zmenila úplne všetko!

Museli sme ich vnucovať ľuďom, ktorí nemali našu krvnú skupinu. Boli to predajcovia. Rozprávali tak, kráčali tak, obliekali sa tak – do tesných polyesterových košieľ a nohavíc Sansabelt. Boli to extroverti, zatiaľ čo my sme boli introverti. Nechápali nás, my sme nerozumeli im, a predsa od nich závisela naša budúcnosť. Teraz sme ich nejako museli presvedčiť, že topánky Nike sú hodné ich času, dôvery – a peňazí.

shoe dogToto je Shoe Dog. Úžasný príbeh o svetoznámej značke NIKE.

Mladý a zvedavý Phil Knight, čerstvý absolvent vysokej školu ekonomickej, si od otca požičal 50 dolárov a založil spoločnosť s jednoduchým poslaním: dovážať z Japonska kvalitné a lacné bežecké topánky.
Predával ich z kufra auta Plymouth Valiant a počas prvého roka 1963 zarobil osemtisíc dolárov hrubého.

Dnes ročný obrat Nike presahuje 30 miliárd dolárov. V ére startupov Knightova spoločnosť predstavuje zlatý štandard. Symbol zasvišťania nie je iba logo, vyjadruje aj ladnosť a veľkosť a stal sa jednou z mála ikon, ktoré okamžite rozpoznajú ľudia v každom kúte sveta.

Vypočujte si AUDIO úryvok.
Z knihy číta Boris Farkaš:

Všetko sa začína klasickým rozhodujúcim okamihom. Knight má dvadsaťštyri rokov a s batohom na pleciach putuje Áziou, Európou a Afrikou. Kladie si zásadné životné otázky a dospieva k záveru, že jediná cesta, po ktorej sa má vydať, je tá nekonvenčná. Povie si, že namiesto toho, aby pracoval pre veľkú korporáciu, vytvorí vlastnú spoločnosť, novú, dynamickú a inú.

„Výrobky tejto spoločnosti som nosil hrdo, no netušil som, že za každým symbolom zasvišťania stojí pozoruhodná sága o inovácii, prežití a víťazstve,“ tvrdí tenisová hviezda Andre Agassi. „Tieto pamäti sú úprimné, zábavné, napínavé a na vysokej literárnej úrovni – sú určené pre ľudí, ktorí zbožňujú šport, ale najmä pre tých, čo milujú memoáre.“

Phil Knight podrobne opisuje mnohé nebezpečenstvá, na ktoré na tejto púti narazil – zdrvujúce neúspechy, nemilosrdnú konkurenciu, nespočetné množstvo skeptikov, nenávistníkov a nepriateľsky naladených bankárov –, ako aj vzrušujúce triumfy a situácie, z ktorých vyviazol iba o vlások.

Predovšetkým si však spomína na počiatočné putá, ktoré sa stali základom Nike: vzťah s bývalým ľahkoatletickým trénerom, prchkým, charizmatickým Billom Bowermanom a s prvými zamestnancami, podivnou zbierkou ľudí, ktorí nezapadali do spoločnosti, bláznivých géniov, z ktorých sa rýchlo stali bratia zbláznení do symbolu zasvišťania.

Využili úchvatnú moc odvážnej vízie a spoločného presvedčenia o tom, že šport vykupuje a transformuje. Spoločne vytvorili značku a kultúru, ktorá zmenila úplne všetko.

phil knight
Phil Knigh (foto NIKE)

Shoe Dog je skvelý americký príbeh o šťastí, odhodlaní, know-how a čarovných sympatiách medzi hŕstkou excentrických osobností, ktoré spoločne vybudovali značku Nike.

„Ponaučenia Phila Knighta o podnikaní a prekážkach, na ktoré človek naráža, keď chce čosi vytvoriť, majú nevyčísliteľnú hodnotu. Strán, na ktorých som preložil roh, je vskutku neúrekom,“ pochvaľuje si Abraham Verghese, autor bestsellera denníka The New York Times Rez do živého.

Objednajte si novinku Shoe Dog.
Kupit bux.sk

Shoe Dog je inšpiratívny príbeh o veľkom odhodlaní, viere, tvrdo vybojovanej múdrosti a láske. Je to príbeh o víťazstvách i zlyhaniach, z ktorého sa možno naučiť veľa o inovácii a tvorivosti.
Phil Knight vás vezme na cestu k veľkému tresku, pri ktorom sa zrodil známy symbol zasvišťania.
„Zaspomína si na to, ako si prvý raz požičal peniaze od neochotných bánk, ako dal dokopy partiu zloženú z excentrických géniov, ktorí nezapadali do spoločnosti, ako všetci pracovali na tom, aby spoločnými silami vybudovali čosi jedinečné a prevratné. Kniha poslúži ako inšpirácia pre každého človeka s nekonvenčným snom,“ myslí si Michael Spence, ekonóm a nositeľ Nobelovej ceny.

Takto sa to začalo – návrhom loga a názvu (originálny dokument, Nike)

Nike's Original Design for Logos                   Credit: Nike

 

Prečítajte si úryvok z knihy Shoe Dog:

„Je tu... ešte jeden návrh,“ pokračoval Woodell.
„Od koho?“
„Skoro ráno mi zavolal Johnson,“ dodal. „Včera večer sa mu podľa všetkého prisnil nový názov.“
Vyvrátil som oči dohora. „Prisnil?“
„Myslí to vážne,“ upozornil ma Woodell.
„Vždy všetko myslí vážne.“
„Vraj sa uprostred noci vzpriamene posadil na posteli a pred očami zbadal názov,“ vysvetlil Woodell.
„Ako znie?“ spýtal som sa a pripravil.
„Nike.“
„Čože?“
„Nike.“
„Hláskuj to.“
„N-I-K-E,“ vyhovel mi Woodell.
Slovo som si zapísal do žltého linajkového bloku.
Grécka bohyňa víťazstva. Akropola. Parthenón. Chrám. Spomenul som si. Krátko. Letmo.
„Už nemáme veľa času,“ naznačil som. „Nike. Falcon. Alebo Dimension Six.“
„Dimension Six neznáša úplne každý.“
„Až na mňa.“
Zamračil sa. „Rozhodnutie je na tebe.“
Nato odišiel. Čmáral som do bloku. Spisoval som zoznamy, prečiarkoval ich. Tik-tak, tik-tak.
Do továrne som musel poslať ďalekopis – okamžite.
Nerád som sa rozhodoval v zhone, no v tých dňoch som robil iba to. Zdvihol som zrak k stropu. Na úvahu o rozličných možnostiach som si doprial ešte dve minúty, potom som vyšiel na chodbu a kráčal k ďalekopisu. Posadil som sa zaň a poskytol som si ďalšie tri minúty.
Zdráhavo som vyťukal správu. Názov novej značky znie...

Milan Buno, 10.2.2017

Phil Knight a rumunský tenista Ilie Nästase,
prvá športová hviezda, ktorá podpísala kontrakt s NIKE (foto NIKE):

nike

Pridať komentár


V odpovedi prosím používajte iba číslice

Ešte nikto nekomentoval, budete prvý.